Svar: Kød i mosen

16. november 2016

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej

Tak for dit spørgsmål :)

Når du begynder at bruge kød og fisk i din søns grøntsagsmos, så vil det være rigtig godt, at du starter med de lyse kødtyper som f.eks. kylling og kalkun, ligesom du kan koge lidt torsk, rødspætte eller lignende.

Kød eller fisk koges, så det netop bliver mørt og let at hakke eller findele. Du kan købe en blender som f.eks. Bamix med en særlig kniv, der kan findele kød og fisk. Du kan også blende det sammen med grøntsagerne med den blender du nu engang har. Eller du kan køre det igennem en persille hakker eller måske blot hakke det fint med en skarp kniv...

Hvis du vælger at blende det sammen med grøntsagerne, så tvivler jeg på, at det blender fuldstændig ud - så skal det i hvert fald blende meget længe, eller tænker jeg, at både kød og fisk naturligt vil give en lille smule ...

Annonce

... struktur og bid. Det vil ikke kunne blendes cremet i konsistensen som f.eks. kartoffelmos. Det gælder f.eks. også broccoli, når det blendes, så vil det ofte også give lidt mere struktur og bid, end hvis du blender f.eks. blomkål.. og det er helt fint. Der må gerne være lidt struktur og fornemmelsen for bid i mosen, det behøver ikke være fuldstændig cremet :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

I begyndelsen kan det dog godt være en idé at lave mosen så cremet og blød som mulig, men hen af vejen må du gerne gøre kød og fisk grovere, ligesom mosen kan moses med gaffel i stedet for blender, så din dreng på den måde gradvist vænnes til at få mad med mere bid, mad der giver mere tyggemodstand :) Så lige nu, vil det måske være bedst at du blender det sammen, og hen af vejen kan du så skille det mere ad :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder