Svar: Kød i mosen
16. november 2016
Alder:
6 mdr.
Hej
Tak for dit spørgsmål :)
Når du begynder at bruge kød og fisk i din søns grøntsagsmos, så vil det være rigtig godt, at du starter med de lyse kødtyper som f.eks. kylling og kalkun, ligesom du kan koge lidt torsk, rødspætte eller lignende.
Kød eller fisk koges, så det netop bliver mørt og let at hakke eller findele. Du kan købe en blender som f.eks. Bamix med en særlig kniv, der kan findele kød og fisk. Du kan også blende det sammen med grøntsagerne med den blender du nu engang har. Eller du kan køre det igennem en persille hakker eller måske blot hakke det fint med en skarp kniv...
Hvis du vælger at blende det sammen med grøntsagerne, så tvivler jeg på, at det blender fuldstændig ud - så skal det i hvert fald blende meget længe, eller tænker jeg, at både kød og fisk naturligt vil give en lille smule struktur og bid. Det vil ikke kunne blendes cremet i konsistensen som f.eks. kartoffelmos. Det gælder f.eks. også broccoli, når det blendes, så vil det ofte også give lidt mere struktur og bid, end hvis du blender f.eks. blomkål.. og det er helt fint. Der må gerne være lidt struktur og fornemmelsen for bid i mosen, det behøver ikke være fuldstændig cremet :)
I begyndelsen kan det dog godt være en idé at lave mosen så cremet og blød som mulig, men hen af vejen må du gerne gøre kød og fisk grovere, ligesom mosen kan moses med gaffel i stedet for blender, så din dreng på den måde gradvist vænnes til at få mad med mere bid, mad der giver mere tyggemodstand :) Så lige nu, vil det måske være bedst at du blender det sammen, og hen af vejen kan du så skille det mere ad :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske